Látogatóink száma:

Természetjáróink Nagymaros körül

2018. szeptember 29-én természetjáró szakköröseink túrára indultak a Börzsönybe. A cél Nagymaros volt, s a város fölé magasodó Szent Mihály-hegy.

Az már a véletlen műve, hogy a Mihály-hegyi túra éppen Mihály-napra esett, így tanulóink megtudhattak egyet s mást e jeles pásztorünnepről és a Mihály-napi behajtásról.

Túránk a nagymarosi vasútállomásról indult, ahonnan a kék jelzést (az Országos Kéktúra vonala) követtük. A házakat elhagyva a Templom-völgyön át folytattuk utunkat, megcsodáltuk a tölgyes-bükkös erdőt, a kidőlt hatalmas fákat. A völgyből kiérve a meredek oldalon folytattuk utunkat, a fák között már látható volt a Duna. A Szent Mihály-nyeregben megpihentünk (de már előtte is beiktattunk kisebb pihenőket, az alföldhöz szokott lábak nem nagyon bírták az emelkedőt), majd a régi kutatóaknákat és az Ürmös-rétet elhagyva értünk túránk első célpontjához, a Julianus-kilátóhoz, melyet az Encián Turisták építettek 1939-ben. A kilátóból elénk tárult a Dunakanyar, Visegrád a Fellegvárral, a Salamon-torony, a másik oldalon pedig a Magas-Börzsöny csúcsai.

A toronytól meredeken lefelé lejtett a Kéktúra útvonala, csapatunk ezt a megpróbáltatást felettébb vidám hangulatban küzdötte le. Széles erdei úton értünk a Köves-mezőre, ahol a Nagymarosi Gesztenyés Tanösvény két információs tábláját is megnézhettük. Innen a kék kereszt jelzésen továbbhaladva értünk be fáradtan Nagymarosra, útközben csodálhattuk a kilátást a Dunára.

A városba érve felkerestük Kittenberger Kálmán Afrika-kutató, zoológus, vadász, író házát. A Léván született Kittenberger életének jelentős részét itt, a Börzsönyben töltötte, itt is halt meg 1958-ban. A házba bemenni sajnos nem lehet, de egy fénykép erejéig mindenképpen érdemes idelátogatni. A nagymarosiak 1971-ben szobrot állíttattak emlékének, mely a Fő téren tekinthető meg.

Délután még lementünk a Dunához, s még egyszer megcsodáltuk a most már napsütésben pompázó visegrádi oldalt a Fellegvárral és a Salamon-toronnyal. Vonatozással végződött túránk, s élményekkel gazdagodva értünk túránk utolsó célpontjához, a galántai vasútállomásra.