Látogatóink száma:

Felfedezőúton Temetvényben

A felsőszeli Széchenyi István Alapiskola Bercsényi Miklós Csapata felfedezőútra indult az Inóc hegységbe, pontosabban a temetvényi várhoz.A túra célja nemcsak a természeti szépségek megtekintése volt, hanem egyúttal a csapat névadójának, Bercsényi Miklósnak a születési helyét is szerették volna megismerni.

A csapat néhány tagja az előző években már felkereste II. Rákóczi Ferenc születési helyét, Borsit, tavaly pedig Kassán lehetőségük nyílt a fejedelem és közvetlen hozzátartozói, ill. a nagyszerű főgenerális, Bercsényi sírját is megtekinteniük. Akkor fogalmazódott meg az igény, hogy az idei évben tervezzünk be egy túrát a születési helyre is.

Az ötlet kitűnőnek bizonyult, hiszen a Rákóczi-emlékév igazán sokféle lehetőséget ad az aktivitásokra. A túra megszervezése az esős május miatt júniusra tolódott. A forró időjárás sem gátolta meg az új dolgokra nyitott kis felfedezőket.

Nagy Flórián természetjáró tapasztalatait segítségül kérve állítottuk össze az útitervet. Busszal Bezovecra utaztunk, majd onnét gyalog folytattuk utunkat az Inóc hegygerincén. Az árnyas fák alatt aránylag kellemes idő volt, csak a legelőkön át vezető úton éreztük a rekkenő meleget. Azonban a kilátás kárpótolt mindent. Az ösvény mellett elhelyezett ismertetőkön sok érdekeset olvashattunk a környék növény- és állatvilágáról, majd az épített várról is. Jó egyórás gyaloglás után értünk Temetvény várának romjaihoz. A 14. században épült vár kapuja fölött szlovák nyelvű felirat hirdeti a turistáknak, hova érkeztek.

1665. decemberében született itt Bercsényi, aki csatlakozott Rákóczi Ferenchez az ország felszabadításáért vívott küzdelemben. A várat 1701-ben hagyta el, amikor a Habsburgok elleni összeesküvés miatt elfogták II. Rákóczi Ferencet, s Lengyelországba ment. A vár a 18. században elveszítette jelentőségét, azóta pusztul.

A műemlékvédők kis csoportja épp ebédszünetet tartott, ezért vezetőjük készségesen végigvezetett minket a romokon. Az egyik bástyáról megcsodálhattuk a Vág völgyét, láttuk Vágújhelyt, Lúkát. Megtudtuk, hogy állagmegóvást végeznek, csak néha sikerül egy-egy boltívet visszaállítani, mikor mennyi támogatást kapnak az államtól. A belső udvar egyik oldalán sikerült elhelyeznünk a koszorút, mellyel tiszteletünket fejeztük ki névadónk iránt.

Ezután még egy marék földet is hoztunk, hogy legyen emlékünk e jeles helyről.

Kis pihenő után elbúcsúztunk a kövektől, s folytattuk utunkat lefelé, Lúka irányába. Változatos, könnyű terepen haladtunk, a fejünkre mosolygó nap sugarai körülölelték a fáradt vándorokat. Mikor a falu végére értünk, a csobogó patak vizében kicsit felfrissültünk. A busz már várt bennünket a falu főterén. A kellemes hűsben elpilledve pihentünk. Az út gyorsan eltelt, az új élmények és a sok látnivaló kavargott a fejünkben.

Bercsényi neve és élete ezzel a túrával még közelebb került a felsőszeli gyerekekhez. Vitézsége, műveltsége és bátorsága példakép lehet a mai fiatalságnak is.

Köszönet valamennyi útitársnak az aktív részvételért és Nagy Flórián kollégának a hasznos és érdekes kalauzolásért.