Látogatóink száma:

I. Felvidéki Felfedezőtábor

Tavaly, 2016. nyarán Erdélybe utaztunk a felsőszeli Bercsényi Miklós Hagyományőrző Csapat tagjaival, hogy részt vegyünk az erdélyi felfedezők táborában, Gegesben, ahol felejthetetlen napokat töltöttünk.

Viszonzásul az idén mi hívtuk meg az erdélyi barátokat, hogy együtt töltsünk pár napot, s életre hívtuk az I. Felvidéki Felfedezőtábort 2017. július 5-10. között a zoboralji Gímesen. A szervezés oroszlánrészét Mészáros Magdolna, a szeli felfedezőcsapat vezetője vállalta magára. Vendégeink a hosszú úttól kissé fáradtan, de nagy örömmel érkeztek Felsőszelibe, ahonnan autóbusszal utaztunk Gímesre, táborozásunk színhelyére.

Az ötnapos tábor ideje alatt megnéztük a gímesi tájházat, kirándultunk Nyitrára, meglátogattuk a kistapolcsányi kastélyt és sétáltunk gyönyörű parkjában, túráztunk a gímesi várhoz, közben játékokkal tettük színesebbé a várhoz vezető utat.  A táborban volt vízicsata, bingó-játék, foci, igricjátékok, kézműveskedés, tábortűz majdnem minden este, éneklés, tánc – köszönet Sebő Józsefnek, emlékkönyvecskék készítése (köszönet Anitának). Az egyik este meghallgattuk az erdélyi csapat kiselőadását az ottani felfedezők munkájáról, megtudtuk, hogy Erdélyben már négy csapat működik. A tábor ideje alatt pedig finomakat ettünk – köszönet László Anitának és férjének, Tibornak.

Most pedig lássuk Dobrí Anita és Lénárt Dóra beszámolóját két tábori napról:

2017. július 6. – Dobrí Anita beszámolója:

„Igaz fáradtan, de újult erővel kezdtük meg táborunk első napját. Reggel hét körül ébredeztünk, de voltak olyanok, akik csak fél nyolckor keltek fel. Az első reggelire nyolc órakor került sor. Nagyon finom kalácsot kaptunk, amire mindenki azt kent, amire épp gusztusa volt. A reggeli kakaó sem maradhatott el. Persze néhányan a víz mellett döntöttek. Evés után belevághattunk az igazi táborozásba. Először nehézkesen, de végül megalakultak a csapatok. Az első küzdelmünk a csapatzászló megtervezése és az induló elkészítése egy adott népdalra volt. Egy órakor ellátogattunk egy közeli étterembe, ahol minden nap ebédeltünk. A napi menü zöldségleves és csirkehús rizzsel volt. Mikor már mindenki befejezte az evészetet, útra keltünk megnézni a gímesi néprajzi múzeumot, és a falu szépségeibe is betekinthettünk. A múzeumba többek közt láthattunk egy részt a tiszta szobáról. Ezen kívül különböző konyhai eszközöket, népi ruhákat, tányérokat, agyagedényeket láthattunk. Mikor visszaértünk a táborba mindenki azonnal kifeküdt, mert a tegnapi nagy utazást senki se pihente ki az este. A délutáni szunyókálás nem tartott sokáig, mert Józsi bácsi, a szállásadónk táncos kedvében volt, és táncot tanított nekünk, amit mindenki jó kedvvel csinált végig. Vacsora után jött a bingó, amit izgatottan vártunk. Mindenki loholt a tárgyakért. A játék után megraktuk a tüzet, és gyorsan körülültük. A szokásos tábori dalokat énekeltük a tűz körül. Mikor véget ért a dalolás, mindenki szaladt fürödni és azonnal az ágyba vetette magát.

Holnap egy új napra virradunk, és ismét új kalandok várnak ránk.”

2017. július 7. – Lénárt Dóra beszámolója:

A tábor második napja már kicsit mozgalmasabb volt az előzőnél. Az ébresztőre és a reggelire is korábban került sor, ugyanis a táborozó diákokkal Nyitra városát tekintettük meg. Elsősorban a nyitrai katedrálist, de a város egyéb épületeiről is leírást kaptunk Mészáros Magdolna tanító néni és Nagy Flórián tanító bácsi által. A városnézés befejeztével elkezdődött az általunk, gyerekek által legjobban várt program - vásárlási lehetőség a nyitrai Mlyny bevásárlóközpontban. Itt a felvidéki gyerekek segítettek az erdélyi gyerekeknek szlovákul tájékozódni. Visszatérve a táborba, kis pihenőt követően kézműves foglalkozásokon próbálhattuk ki ügyességünket. A legnagyobb népszerűségnek a karkötőcsomózás örvendett, melyet Kozmér Barbara vezetett. A szeliek estére állomásos csapatjátékokkal készültek. Ide tartoztak például találós kérdések kitalálása, szerenád költése, a felsőszeli felfedezők jelvényének kirakása, rovásírással készült szöveg átírása latin betűkre, „ágyúgolyók” eljuttatása az egyik ágyútól a másikig, vagy éppen zászlókeresés az erdőben. A játék színhelye a gímesi focipálya volt.

A finom szabadtéri vacsora után körülültük a tábortüzet és megtartottuk a napzártát. Énekléssel és mesemondással – elmeséltem a Financ a jégveremben című adomát – végződött ez a nap.

Megkérdeztem pár táborozót, mi tetszett nekik ezen a napon:

Dobrí Anita: „Nagyon örülök, hogy újra ellátogathattam Nyitrára.”

Kozmér Barbara: „A mai napon korán kellett kelnünk – sajnos – de a megérte, mert egy izgalmas túrát tettünk Nyitrán.”

Dobosi Dóra: „Szép volt minden Nyitrán és örülök, hogy meg tudtam nézni a vár történetének kiállítását.”

Vankó Izabella: „A nyitrai katedrálisban nagyon tetszettek nekem a püspökök pásztorbotjai, valamint, hogy karkötő-csomózást tanulhattam Kozmér Barbarától.”

Mátyus Beáta: „Szerintem Nyitra egy gyönyörű város, sok csodálatos dolgot láttunk itt. Délután pedig nagyon élveztem a szeliek által vezetett állomásos csapatjátékot.”

Eddig tartottak a beszámolók, zárszóként pedig szeretném megköszönni a támogatók segítségét, hogy megvalósíthattuk az I. Felvidéki Felfedezőtábort, s tanulóink élményekben gazdag napokat tölthettek el Zoboralján. Reméljük, lesz folytatás.